Budapest, Váci út 26.
Kogler János és Roszner Ignác gépjavítási üzlettel foglalkozó iparosok 1875-ben közkereseti társaságot alapítva az akkori Külső-Váci út 34. sz. alatt kicsi, de jól berendezett, gyárszerűen működő telepet rendeztek be. Azok közé az úttörők közé tartoztak, akik az akkoriban még szinte puszta telkeken gyárak, üzemek alapításával és berendezésével gyökeresen átalakították a Vácra vezető országút mentét.
Bővebben:
A gyártelep az 1896-os, ill. az 1903-as térkép szerint a Váci út - Sziget (ma Radnóti) u. - Ügynök (ma Kresz Géza ) u. - Korall (utóbb Légrády, ma Balzac) u. tömbre terjedt ki, épületei főleg az akkori Külső-Váci út 34. sz. alatti telken helyezkedtek el.
A gyártelep gépeit egy tíz lóerő körüli teljesítményű gőzgép hajtotta és az ott alkalmazott mintegy 20 munkással főleg kisebb gépalkatrészeket, mezőgazdasági gépeket- és eszközöket gyártottak és különféle gépjavításokat végeztek. Mindezek mellett-egyedi gyártmányként-hajógépek gyártásával is foglalkoztak. A gyár 1884-ben, mint mezőgazdasági gépgyártásban érdekelt vállalkozás állami kedvezményt kapott az 1881. évi ipartámogató törvény alapján.
Az itt előállított nem túlzottan nagy számú gőzgép azonban jó hírnévnek örvendett. A millenniumi kiállításon is egy gyorsjárású, függőleges elrendezésű, háromhengeres kb. 250 lóerős, 200-250 fordulat/perc teljesítményű kondenzátoros gőzgéppel szerepelt a gyár. A fénykorát élő vállalkozás ez idő tájt mintegy 80 főt foglalkoztatott.
1 LE = 0,74 kW
1 kW = 1,36 LE
Kogler János 1902-ben bekövetkezett halála után Roszner 1904-ben a céget átalakítva Kankovszky Antal budapesti gyárossal megalapították az Általános Üzem és Ipari Gépgyár Kogler és Roszner nevű céget, amely a Váci út 26. sz. alatti telephelyen a korábbiakkal azonos üzletkörrel működött az 1911 -ben bekövetkezett megszűnéséig.